فهرست مطالب کتاب


همان گونه که از مفهوم کلی آیه فوق استنباط می‌گردد قرآن، مؤمنین را به دو گروه مجاهد و غیر مجاهد تقسیم می‌کند. بدین معنا که گروهی از مؤمنین، مجاهدند و برای رسیدن به اهداف دین شان از خود مایه می‌گذارند و در مقابل گروهی از آنان هم انسان‌های فداکاری نبوده و تنها یک سری از وظایف معمولی‌شان را انجام می‌دهند. قرآن تأکید دارد که این دو گروه مثل هم نیستند و درجاتی برای هر کدام قائل می‌شود.
تقوی، ملاک ارزش از دیدگاه اسلام
خداوند در قرآن کریم در مورد تقوی می‌فرماید:
« یا اَیها الناسُ اِنّا خَلَقناکُم مِنّ ذکرٍ وّ اُنثی وَ جَعلناکُم شَعَوباً و قَبائل لِتَعارفُوا اِنّ اَکرمَکُم عِنداللهِ اَتقیکُم»(*)


(*: حجرات 13 «ای مردم ما همیشه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گرداندیم (تا حزب و بعد نژاد و نسب یکدیگر را) بشناسید (و بدانید که اصل و نسب نژادی مایه افتخار نیست بلکه) این شما نزد خدا باتقواترین مردمند»)


همان طور که از مضمون آیه‌ی مبارکه بر می‌آید بهترین مردم، متقین هستند. تقوی در فرهنگ ادیان معنای مشخص و روشنی دارد که عامه‌ی مردم قادر به فهم آن نمی‌باشند و آن نیز بدین معنا است که عده‌ای از مردم دارای حالت روحی خاصی می‌باشند که این کیفیت روحی ویژه مانع انحراف آنان می‌گردد؛ این گروه از انسان‌ها؛ زورگویی و ستم

نظر خود را ارسال کنید