نمیکنند، در صدد پایمال نمودن حقوق مردم بر نمیآیند، و مرتکب گناه نمیشوند، و وظایف و تکالیف دینی انسان را نیز به طور کامل انجام میدهند. در مقابل این عده، گروهی نیز هستند که فاقد حالت مزبور بوده و در بعضی شرایط کار خوب میکنند و در پارهای از اوقات نیز کارهای نامناسبی را انجام میدهند و به اصطلاح لاابالی هستند و افراد متقی در مقابل این گروه فاجر یا لاابالی قرار دارند.
لذا شما در اسلام مشاهده میکنید که شرط تصدّی مناصب و پستهای حساس در حکومت اسلامی وجود عدالت و تقوی در افراد است. به عنوان مثال ولی فقیه که عالیترین مقام را در اختیار دارد در صورتی که فاقد عدالت و تقوی باشد ولایت خویش را به خودی خود از دست میدهد و یا قضاوت که یکی از مسائل مهم است منوط به وجود تقوی و عدالت است زیرا مردم میبایستی اعتماد کامل به کسی که میخواهند به او اقتداء نمایند داشته باشند. بنابراین در حکومت اسلامی تصدی بسیاری از مناصب، منوط به وجود این ارزش میباشد.
در جامعهی اسلامی همهی انسانها قادر به کسب ارزشهای الهی میباشند.
در جامعهی اسلامی همه مردم از هر قشر و طبقهای که باشند قادر به کسب این فضایل هستند. به عنوان نمونه تحصیل علم که در جوامع طاغوتی در اختیار عدهی قلیلی قرار میگیرد در جامعهی اسلامی با شرایطی که در آن وجود دارد به گونهای است که همهی افراد قادر به کسب آن میباشند و میدانیم که مثلاً زکاة یکی از مصارف بسیار مهم و در عین حال جالب اش محصلین و کسانی که مشغول به تحصیل میباشند است و