ج- سرمایهی بازرگانی:
سرمایه بازرگانی آن است که سرمایه به خودی خود منشأ عرضه هیچ گونه ارزش مصرفی جدید نباشد، نه در شکل سرمایهی تولیدی که اصولاً به تولید مقدار بیشتری ارزش مصرفی کمک میکند، نه در شکل سرمایهی مستغلاتی که در زمان طولانی ارزش مصرفی تازه در اختیار مینهد. وقتی یک میوه فروش صد صندوق سیب و پرتقال و انگور و خیار در مغازهی خود برای فروش دارد، معمولاً ارزش مصرفی این صد صندوق میوه ثابت است و در طول زمان هیچ گونه فزایندگی ندارد، نه در رابطه با تولید ارزش افزوده،نظیر آنچه در مورد ماشین بلوز بافی گفته شد، نه در طول زمان، نظیر آنچه در مورد خانه بیان گردید، ولی در عین حال سرمایه است، یعنی اگر این میوهها در اختیار میوه فروش نباشد، نمیتواند کار خدماتی خود، یعنی میوه فروشی را انجام بدهد.
ترکیب انواع سرمایه
معمولاً در یک کارگاه تولیدی هر سه نوع سرمایه وجود دارد. کارافزارها و ماشین آلات از نوع سرمایه تولیدی است، ساختمان و محل کارگاه از نوع سرمایه مستغلاتی است و مواد خام و سرمایه نقدی لازم برای پرداخت حقوق کارکنان و نظائر این ها سرمایه بازرگانی است.
در یک فروشگاه معمولا دو نوع سرمایه وجود دارد، ساختمان و محل فروشگاه قفسهها و ترازوها و ... از نوع سرمایه