این گروه از مردم میبایستی مکفی المعونه باشند یعنی همهی مخارجشان از قبیل مسکن، مسافرت و همسر و فرزندانشان میتواند از محل وجوهاتی که به عنوان زکاة گرد آوری میشود تأمین گردد و بدین سان از دانش جویانی که سرگرم فراگیری علم هستند تشویق به عمل میآید و این طور نیست که در یک جامعهی اسلامی تنها بچههایی که از خانوادههای مرفه و ثروتمند هستند توانایی ادامهی تحصیل تا مدارج عالیه را دارا باشند.
بنابراین در حکومت اسلامی، همه استعدادها میتوانند در زمینههای گوناگون فعال و متحرک باشند و شرایط برای همه مهیا و فراهم است.
تقوی نیز همان طور که گفته شد خصیصهای است که همهی انسانها میتوانند آن را در خود ایجاد نمایند. مجاهده و جهاد در راه خدا هم همان طور که میدانید برای انسانهای محروم و کم چیز آسانتر از سایرین است زیرا این ها شهواتشان کمتر است و بستگیشان نسبت به زندگی دنیوی محدودتر و به اصطلاح اخلاء فی الارض نکردهاند و بنابراین توجه شان به خدا آسانتر جلب میشود و بهتر میتوانند به معنویات توجه پیدا کنند.
بنابراین مشاهده میکنید که قرآن تمامی ارزشها را مبتنی بر این سه معیار نموده است و این ها در اختیار فرد یا طبقهی به خصوصی نیست. قرآن به انسانهایی که دارای این خصوصیات و معیارها هستند ارزش و شخصیت میدهد و کارهای مهم را بر عهدهی آنان واگذار میکند.
علت صف بندی مستکبرین در مقابل مستضعفین
هنگامی که میگوییم دین خدا واحد است منظورمان این است که این اصول در همه ادیان مورد پذیرش قرار گرفته و هیچ دینی نبوده که