فهرست مطالب کتاب

است.
مثلاً اگر پشمی تبدیل به فاستونی گردید در صورتی که رابطه‌ی مالک پشم با فاستونی قطع نشده باشد نمی‌توان آن را به بافنده‌ی فاستونی داد، چرا که فاستونی متعلق به صاحب پشم است. منتهی در اینجا کارگر بافنده باید به مزد عادلانه ای دست یابد. ما این مسئله را تعبیر به ثبات مالکیت و تداوم سلطه‌ی مشروع می‌کنیم. این تعبیر اهمیت ویژه‌ای دارد که در حفظ جامعه بر اساس اعتماد و اطمینان و ثبات اقتصادی به شدت مؤثر می‌باشد.
نقش کار زنده در تحصیل سود مشروع
نکته‌ی دیگری(*) که در تولید به عنوان یک ضرورت مورد توجه اسلام قرار گرفته این است که انسان در تحصیل یک فایده و سود باید کار زنده ارائه دهد و یا باید از کار متبلور و ذخیره شده اش استفاده نماید.(**)
(*پاورقی: این مسائل در نماز جمعه به طور مبسوط گفته شده که علاقمندان می‌توانند آن مطالب را با مطالب این کلاس‌ها ترکیب کنند تا مسائل بازتر و واضح‌تر گردند، چرا که مسائلی را که در نماز جمعه مطرح کردیم دیگر در کلاس‌ها زیاد روی آن تکیه نمی‌شود.)
(**پاورقی: البته یک سری درآمدهای بدون کار هم وجود دارد که آن ها را در این بحث مطرح نمی‌کنیم مانند ارث و هدیه و غیره.)
هرگز انسان‌ها را رها نکرده‌اند تا همچون دنیای سرمایه داری به هر حیله ای توانست تحصیل سود نماید. به این مثال توجه کنید تا دریابید که چگونه اسلام با دقت جلو کسب‌های حرام را سد کرده است.
فرض کنید شخص تقبل کند که در مقابل صد هزار تومان خانه ای را بسازد و آن را تحویل دهد. این شخص پس از انعقاد قرارداد هرگز مجاز نیست که قرارداد را به شخص دیگری مثلاً به قیمت 80 هزار تومان واگذار نماید و در این میان بیست هزار تومان به جیب بزند در حالی

نظر خود را ارسال کنید