جلسه سوم
بسم الله الرحمن الرحیم
تلک امانیهم قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین (11/2 )
در مورد تکمیل بحث شناخت البته با توجه به مختصر بودن، دو سه نکته دیگر را امروز یادآوری می کنم تا بحث را تمام کنیم. یک نکته اینکه این اصطلاح علم و علمی که گاهی تحلیل های علمی و گاهی مبانی علمی و اصول علمی در هر حال تعبیر علم را به کار می برند، باید بگویم که یک نوع دستبردی به این اصطلاح علم زده شده و بعد بر اساس این دستبرد، مسائلی را به گردن الهییون می گذارند، در حالی که از اصل اشتباه است. در اصطلاحات لاتینی اش مسئلۀ مشخص تر است، و در موقع ترجمه آمده اند ترجمه ها را با هم قاطی کرده اند، و ترجمه ها به اشتباه وارد فارسی شده. شما با این دو کلمه «ناولج» و «ساینس» آشنا هستید، ناولج یعنی علم و دانش و ساینس هم از باب ترجمه یعنی علم و دانش، ولی ناولج یک آگاهی های مطلقی است، مطلق هر نوع علمی و هر نوع آگاهی می شود ناولج، و ساینس فقط علوم تجربی است یعنی علم شیمی و فیزیک و علومی که به حس و تجربه در بیاید و لذا به فلسفه دیگر ساینس نمی گویند و ساینس و ناولج از نظر معنا تفاوت دارد.
ساینتیسم علم گرایی و علم مداری است یعنی علم تجربی مداری، یعنی علوم تجربی را اصل قرار دادن و دیگر به علوم دیگر اطلاق نکردن، اما در فارسی وقتی که ساینس و ناولج را ترجمه کرده اند هر دو را به معنای علم ترجمه کرده اند و این دو معنا با هم قاطی شده است، یعنی آن علم تجربی که یک حوزۀ محدود و خاصی دارد و بر آن یک آثاری مترتب است از نظر بحث معرفت و از نظر مبانی ایدئولوژیک