جهان با خود جهان حل نمی شود یعنی مشکل از کجایی و چرایی و به چه دلیل اش را خود جهان نمی تواند حل بکند و بایستی از ماورای جهان راه حلی برای مشکل از کجایی و سؤال چرایی جهان پیدا بکنیم و آن مسئله رسیدن به علیت است.
سؤال: لطفا چند کتاب برای مطالعه در این گونه مسائل معرفی بفرمائید.
جواب: 1– شناخت اسلام که مجموعه ای از ما و دوستان ماست. در قسمت اول شناخت آغاز جهان، و حرکت بحث هائی دارد. اثبات وجود خدا که از 40 دانشمند است و ترجمه شده و هر یک از دلیل هایش یک نوع استدلالی برای اثبات خداست و استدلال آنتروپی را هم آورده. [2-] کتاب خدا را بشناسیم که چند سخنی درباره خداشناسی دارد و از ماست بد نیست. [3-] کتاب های آقای [جلال الدین] فارسی درس هایی دربارۀ مارکسیسم و [4-] علمی بودن مارکسیسم آقای بازرگان، بحث های مفیدی دارد، [5-] آفریدگار جهان از آقای ناصر مکارم و [6-] کتاب اثبات چگونگی هستی آقای سبحانی هم خوب است و اگر بخواهید علمی تر و دقیق تر باشد [7-] روش رئالیسم آقای طباطبائی و مرحوم مطهری که حاشیۀ مفصل دارد خیلی مفید است.
سؤال: خلاصۀ نظر اسلام را در مورد ماده و خالقیت خدا توضیح دهید.
جواب: در مورد ماده ما از نظر مبانی اسلامی کشف می کنیم که ابدی و ازلی نیست و پیدا شده و از نقطه ای آغاز شده و به یک نقطه هم ختم می شود و این منافاتی با این ندارد که خداوند جهان و عوالم را همیشه خلق می کرده و خلق خواهد کرد.
سوال: در بعضی از آیات قرآن الذی خلق السموات و الارض و در بعضی جاها الذی فاطر السموات و الارض آمده، تضادش را توضیح دهید؟
جواب: فاطر السموات بیشتر معنای پیدایش آسمان ها و زمین را می دهد و خالق یعنی آن دگرگون کننده، و همین که خداوند این درخت را از این مواد خاکی و این آب و این بذر و هوا رشد می دهد این خلق است یعنی موادش در طبیعت هست منتها این مواد را دگرگون می کند و به صورت تازه ای در می آورد. هر یک از ما انسان ها در واقع از عدم به وجود نیامده ایم بلکه بدن ما به صورت دیگری در طبیعت وجود داشته منتها به این صورت دگرگون شده و دگرگونی پیدا کرده، این