فهرست مطالب کتاب

علیت یعنی به چه دلیل. این اصل فطری و از بدیهیات است از چیزهای بدیهی و روشن اولی است یعنی دیگر قبل از هر چیز این چیزها برای ذهن آدم برای اندیشه آدم مسلم است و این اصل علیت پایۀ حرکت های علمی است. یعنی اگر چنانچه چرایی قطعی نبود این همه تحقیق برای کشف علت پدیده ها در طبیعت عبث بود یعنی اگر ممکن بود چیزی باشد اما علت نداشته باشد کلیه اکتشافات و تحقیقات علمی کاری بیهوده بود. برای اینکه تحقیقات علمی این است که انسان یک چیزی را می بیند و می یابد، می گردد تا علتش را پیدا کند. می گردد چرایی اش را پیدا کند پس معلوم می شود اول برایش مسلم است که اگر یک پدیده ای را دید
حتما یک چیزی باعث این پدیده بوده، یک چیزی آن را ایجاد و ایجاب کرده، چون اصل علیت برایش قطعی است می رود تا ببیند چرا و از کجا و به چه دلیل؟ پس اصل چرائی و به چه دلیل یک اصل فطری است. خوب حالا انسان جهان را می یابد جهانی در حال تغییر و منظم سؤال مطرح می شود که از کجا، یعنی این جهان چگونه پیدا شده است و از کجا پدید آمده است، ظاهرا در خود طرح این سؤال هیچ فلسفه ای یعنی فلسفه هایی که ما فعلا با آن سرو کار داریم تردید ندارد، اما آنچه که در صددش هستند این است که برای این از کجایی یک جوابی پیدا بکنند. گفتیم در اینکه باید پاسخ بجویند برای اینکه این جهان از کجا پیدا شده بحثی نیست اما لااقل سه نوع پاسخ مهم داده می شود که ما باید تلاش کنیم تا ببینیم که کدام یک از این پاسخ ها می تواند برای ما قانع کننده باشد.
من فکر می کنم که در یک پاسخ که مسئلۀ تصادف باشد احتیاج نداشته باشیم الان بحث کنیم، البته برای چگونه بودن قابل طرح است. و ما در بحث دگرگونی ها دربارۀ تصادف هم بایستی مقداری بحث بکنیم ولی فعلا روی اصل پیدایش پدیده ها یعنی پدیده هایی که قبلا نبوده و پیدا شده و سؤال از کجا پیدا شده است پاسخ تصادف را طرح نمی کنیم. دربارۀ این سؤال ماتریالیست جواب می دهد که از مادۀ اولی یعنی می گویند که تو سطح ظاهر جهان را می بینی و این سطح ظاهر جهان دنبالۀ دگرگونی های فراوانی است که در دل طبیعت ماده پیدا شده، همینطور می رویم جلوتر تا به آنجا می رسیم که آن ماده دیگر بساطت کامل است چون هرچه ما

نظر خود را ارسال کنید